mediarakkerslogo

academielogo

NRTO

CRKBO

er logo

Nieuws

Reclamepower voor kinderen in het basisonderwijs? Lesmethode Reclame Masters

Lessen over geld en reclame en internet? Download het Gratis Geld bestaat Niet lesmateriaal

Van tv tot tablet: media en kinderen. Doe ook mee met het Nationaal Media Paspoort

Mediawijsheid in de klas?Download hier het gratis lesmateriaal van Media Makkers!

Ook last van Social Media Stress? Download hier het gratis Ikbenoffline Ganzenbord.

Sinds 2007 dé toonaangevende MediaCoach opleiding. Nationale Opleiding MediaCoach

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen?Laat ons dit weten. 

Media Rakkers is onderdeel van een Europees project en wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met de organisatie Mediasmart in Engeland(www.mediasmart.org.uk). Ook in Duitsland, Ierland en België vinden soortgelijke initiatieven plaats.

Media Rakkers wordt sinds april 2004 van harte gesteund door een groot aantal Nederlandse organisaties, die gezamenlijk de verantwoordelijkheid hebben opgepakt om educatieve middelen te ontwikkelen die de mediavaardigheid en het commerciële bewustzijn van kinderen tot en met 18 jaar vergroten. De betrokken organisaties worden hieronder per categorie weergegeven:

Het Bestuur

Het bestuur van Stichting Reklame Rakkers bestaat uit de volgende drie personen:  

Mevr. J.A.M. Heemskerk, Innovative Product Manager Sda

Dhr. D.B. Tokkie, Financial Software Consultant

Mevr. L. van Diepen, Administratie & Management Coördinator

Naast de adviesraad en het bestuur zijn expertgroepen samengesteld van mensen uit de praktijk die bij deelactiviteiten betrokken zijn.

 

Adviesraad

Media Rakkers heeft de steun van een indrukwekkende adviesraad bestaande uit de volgende leden:

Henk Kasbergen Voormalig Directeur Jeugdfonds Jantje Beton

Patti Valkenburg Hoogleraar Kind en Media, Universiteit van Amsterdam

Moniek Buijzen Hoogleraar Communicatie, Universiteit van Nijmegen

Frans Blanchard Oud Directeur VEA (Vereniging van Erkende Communicatieadviesbureaus)

Erik Siersema Hoofd Marketing Hasbro Nederland

Harmen Scholten Marketing Director Northern Europe Pepsico

 

Wetenschappelijke instellingen

Universiteit van Amsterdam www.uva.nl  

Universiteit van Tilburg www.uvt.nl

Vrije Universiteit Amsterdamwww.vu.nl 

 

Overkoepelende organisaties

Suikerstichting Nederland www.suikerstichting.nl  

STIVA Stichting Verantwoord Alkoholgebruik www.stiva.nl  

VEA Vereniging van Communicatieadviesbureaus www.vea.nl  

VNO/NCW Werkgeversvereniging www.vno-ncw.nl  

SMA Stichting Merkartikel www.sma.nl  

BVA Bond van Adverteerders www.bva.nl  

VBZ Vereniging van Bakkerij en Zoetwarenfabrikanten www.vbz.nl  

FNLI Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie www.fnli.nl  

PPP Platform Promotional Products www.ppp-online.nl  

CEBUCO Marketingorganisatie van Nederlandse dagbladen www.cebuco.nl

 

“Ik speel wel vaak op Speeleiland.nl en Spelletjes.nl"

“Ik speel wel vaak op Speeleiland.nl en Spelletjes.nl Op Speeleiland krijg je verschillende spelletjes te zien, bijvoorbeeld over paarden. Ik vond het een heel interessante les en ik vond dat er veel informatie in zat over het internet. Dat als je spelletjes speelt, geld moet kopen als je nieuwe munten wil hebben voor het internet.”

“Op Panfu heb je een hut en kun je meubelen kopen"

“Op Panfu ben je een pandabeer en dan heb je een hut en kun je meubelen kopen. Maar niets alles is gratis. Je kan ook praten met je vrienden online. De les vond ik wel heel interessant Je leerde dat sommige dingen een andere naam voor geld hebben en dan is dat eigenlijk misleidend omdat het echt euro’s zijn.”